Era un document llargament esperat pel sector professional que es dedica als camins i, en general, al turisme vinculat a mitjans no motoritzats. El passat dimarts de 17 de juliol es va presentar, per primer cop, el Manual de senyalització de camins per a la mobilitat no motoritzada (pdf). Una presentació que va tenir lloc en el marc d’una sessió extraordinària de la Taula de Camins de l’Alt Pirineu i Aran celebrada a Puigcerdà, a la seu del Consell Comarcal de la Cerdanya.
Aquest manual ha estat impulsat per la Direcció General de Turisme. Però com va dir el seu autor principal, el geògraf i fotògraf Rafael López-Monné, el document “va molt més enllà del turisme” i vol abastar les necessitats de diversos tipus d’usuaris dels camins, que no són només els turistes.
La senyalització de camins, al nostre país, és un àmbit molt desenvolupat, amb una gran diversitat d’agents públics i privats que senyalitzen i de models, tipus i formats de senyals. Per aquest motiu, era necessari un manual com aquest, que proposa recomanacions per, poc a poc, anar harmonitzant els senyals que ens guien pels camins.
És important incidir en què es tracta d’un document de recomanacions resultat d’un debat i d’un ampli consens entre tècnics provinents de dos departaments de la Generalitat de Catalunya —Empresa i Coneixement i Territori i Sostenibilitat—, d’altres administracions —especialment la Diputació de Barcelona i també l’IDAPA— i de diversos col·lectius ciutadans. Ara bé, seran els titulars dels camins i el personal tècnic amb responsabilitats en l’àmbit dels camins els que hauran de decidir si adopten aquestes propostes en el moment que plantegin nous projectes de senyalització o la renovació dels existents.
Un manual per a la reflexió i per a l’harmonització
El manual està dividit en dues parts, la primera destinada a l’anàlisi i la reflexió, i la segona més pràctica en la que s’inclouen les recomanacions per desenvolupar un nou model de senyalització.
La primera part proposa una reflexió sobre els camins i els objectes i conceptes de la senyalització, estudia els sistemes adoptats en països veïns (França, Gran Bretanya i Suïssa) i acaba analitzant els dos grans models —la senyalització de camins com a xarxes de mobilitat i la senyalització d’itineraris, de rutes— per tal de fer una proposta de model integrador i d’avantguarda per a Catalunya: una senyalització de camins en xarxa que pugui integrar també senyals d’itineraris.
La segona part del manual, la més pràctica, proposa centrar els esforços en l’harmonització del contingut informatiu dels senyals, és a dir, tot allò que es considera essencial per a l’usuari, abans que en la uniformització de formes, materials i dissenys. La base del model de senyalització de camins en xarxa és la informació direccional de caràcter nodal (situada a les cruïlles) que permet que els usuaris triïn lliurement l’itinerari a seguir. És a dir, es basa en senyalització direccional —banderoles— on apareix el nom del camí i el dels tres indrets més destacats als quals es pot arribar seguint-lo. Aquesta senyalització es completa amb la senyalització de continuïtat: un rectangle groc.
Sessió extraordinària de la Taula de Camins
La presentació del manual es va fer en el marc d’una sessió extraordinària de la Taula de Camins de l’Alt Pirineu i Aran. La trobada tenia per objectiu informar els membres d’aquest òrgan consultiu de l’IDAPA de l’estat d’execució d’algunes de les actuacions més destacades previstes al Pla d’acció 2018, que es va acordar el passat 15 de març.
En aquest sentit, es va exposar la proposta d’implantació de punts d’emergència 112 a l’Alt Pirineu i Aran, una presentació que va comptar amb la participació de representants del Departament d’Interior. També es van repassar, breument, algunes accions en curs com la redacció d’un manifest per a la recuperació, protecció i manteniment dels camins tradicionals, la participació de la Taula en el Pla Interdepartamental i Intersectorial de Salut Pública (PINSAP), la preparació d’una campanya de comunicació per visibilitzar la figura dels guies professionals, o la gravació de píndoles formatives sobre el manteniment i la recuperació de camins.