Les principals fires de turisme actiu als mercats emissors europeus es celebren els primers mesos de l’any. Són espais molt interessants per constatar com van evolucionant les preferències dels diferents públics cap a aquestes activitats físiques i recreatives en el medi natural, que van guanyant més adeptes any rere any. Algunes d’aquestes fires de referència són la Fiets en Wandelbeurs que té dues edicions, a Utrecht i a Gant (Bèlgica), el Salon du Randonneur de Lyon, o l’Adventure Travel Show de Londres, entre d’altres. Enguany, hem tingut l’oportunitat d’assistir-hi i contactar amb alguns dels operadors especialitzats en aquests tipus de turisme, dels quals el senderisme és el que té més demanda. Es tracta sovint de professionals que organitzen viatges per a sortides individuals, grups reduïts i/o nombrosos, i pels quals els Pirineus i Catalunya són destinacions cada cop més apreciades. Per atraure aquesta demanda, cal preparar ofertes que s’adaptin a les especificitats de cada mercat.
Algunes dades a tenir en compte:
- Les estades a la natura van ser el tercer motiu a l’hora d’escollir el destí de vacances, després del sol i platja i les visites a amics i familiars, segons dades de l’enquesta Eurobaròmetre 2016 que anualment realitza la Comissió Europea.
- Si fem una anàlisi per països, a França hi ha 15 milions de practicants de senderisme, una xifra que continuarà creixent, ja que és una de les activitats que més interès desperta en períodes de vacances, segons un estudi del Govern francès sobre la pràctica d’activitats esportives a la natura.
- Més del 25% del mercat francès i alemany es considera “adventure traveller”.
- A països com Alemanya, Suïssa, Holanda i Dinamarca, entre d’altres, el senderisme és practicat per entre el 40 i el 50% de la població, i la possibilitat de practicar-lo condiciona l’elecció del destí de les vacances. Cal tenir en compte que 6 milions de turistes alemanys realitzen viatges de senderisme a l’estranger.
- Malgrat que els sèniors (majors de 50 anys) és el públic majoritari, l’augment en la pràctica d’aquestes activitats ve donat per la incorporació de diferents segments de població (famílies, sèniors, parelles, joves). Això significa que les ofertes han d’estar adaptades a cada un dels col·lectius.
Però aquest tipus d’experiències basades en el turisme actiu i el senderisme són cada cop més integrals i aspectes com la qualitat de l’entorn, el contacte amb la població local o la gastronomia són ingredients indispensables. Així, per exemple, l’associació Adventure Travel Trade Association defineix aquest tipus de viatge com aquell que inclou dos dels següents tres aspectes:
- Activitat física
- Interacció amb la natura
- Aprenentatge o component cultural
Els que tenen més demanda són els que incorporen els tres elements. Un exemple d’això és l’estudi realitzat l’any 2016 per aquesta entitat, en què es reflecteix que a partir d’una anàlisi dels productes que ofereixen els operadors de turisme actiu, el 71% dels proposats incorporaven alguna experiència gastronòmica, i aquests tenien un preu més elevat a la mitjana.
Augmenta també el nombre d’agències especialitzades en programar aquests tipus d’oferta. El nostre país, té cada cop més presència en els catàlegs d’aquests operadors de nínxol. Tenim per tant, una oportunitat excel·lent de dinamitzar a través del turisme les economies locals i millorar l’ocupació a diferents allotjaments (hotels, turisme rural, càmpings) situats a l’entorn rural si som capaços d’adaptar els serveis als requisits d’aquests mercats, tal com s’està fent arreu d’Europa.