SECCIÓ: EL MIRADOR

Els camins, un exemple de col·laboració amb els municipis

Introducció
La Diputació de Barcelona és una institució supramunicipal que desenvolupa bàsicament actuacions de suport als municipis. A banda d’aquesta funció genèrica, gestiona directament alguns àmbits propis, com per exemple les carreteres o els parcs naturals. La Gerència de Serveis d’Infraestructures Viàries i Mobilitat és un bon exemple d’aquesta doble funció: per una banda, és el departament responsable de la gestió de les carreteres de la xarxa local titularitat de la DIBA, i, per altra banda, aprofita aquesta experiència tècnica en la gestió pròpia per tal de prestar un suport tècnic i econòmic als municipis en temes com la mobilitat, l’accessibilitat i la gestió i planificació dels camins. El present article tracta precisament aquest darrer vector de col·laboració tècnica i econòmica amb els municipis: els camins.

El coneixement, inventari i priorització de la xarxa de camins resulta fonamental, tant des del punt de vista de la pròpia gestió de les carreteres locals com del suport als municipis en un àmbit de la seva titularitat, ja que ens permet tenir un coneixement intern de la xarxa jeràrquicament inferior a la de les carreteres, la qual té una funcionalitat complementària, i a més facilita la gestió dels municipis de la xarxa de camins de la qual són competents. La distinció entre camins públics, privats i servituds de pas és un aspecte decisiu pels ajuntaments en matèria de gestió del seu viari municipal, així com l’ordenació dels mateixos, degut a la inexistència de legislació.

L’Oficina Tècnica de Planificació i Actuació en Infraestructures (OTPAI) de la Gerència de Serveis d’Infraestructures Viàries i Mobilitat és el servei encarregat de la redacció dels documents de planificació viària municipal: “Inventaris de camins municipals”, estudis d’“Investigació de la titularitat de camins municipals” i “Ordenances de regulació dels usos de camins municipals”. Aquests documents constitueixen l’oferta de suport tècnic de la DIBA als municipis en matèria de camins.

Condicions d’execució
A tal efecte, el municipis sol·liciten la redacció d’aquests estudis en el marc del Catàleg de Serveis i Activitats de Diputació de Barcelona (CSA), que és el recull de recursos que anualment la Corporació ofereix als ens locals en el desenvolupament de les seves competències i en el desplegament de les seves polítiques públiques.
Existeix obligació de cofinançaments en funció de la població:
– Fins a 1.000 habitants, 0%
– Entre 1.001 i 5.000 habitants, 10%
– Entre 5.001 i 20.000 habitants, 20%
– Entre 20.001 i 50.000 habitants, 35%
– Més de 50.000 habitants, 50%
Resten exempts de l’obligació de cofinançar els ens locals amb ajuts i assistències d’import inferior a 2.000 euros. Si l’import de la part municipal de l’assistència tècnica és inferior a 1.000 euros, el cost serà assumit íntegrament per la Diputació de Barcelona.

Tipologia d’estudis
Inventaris de camins municipals
La Llei municipal i de règim local preveu els inventaris municipals de camins com a instrument fonamental per a la defensa dels camins públics. A Catalunya, el Reglament de patrimoni dels ens locals (Decret 336/1988, de 17 d’octubre) obliga els ens locals a disposar d’un inventari dels seus béns, inclosos vials no urbans destinats a l’ús públic (ja siguin aptes per a trànsit rodat o senders). Per a cada un dels camins que conformen el document es redacta una fitxa on es recullen les principals característiques del mateix (nom, topònim inicial i final, tipus de ferm, amplades, plànol d’emplaçament, recull fotogràfic, etc.) així com els indicis que sustenten la seva inclusió a l’inventari (fonts documentals, cartogràfiques, fotogramètriques, etc…). El lliurament s’acompanya dels arxius en format SIG.

Investigació de la titularitat de camins
Per aquells camins en que hi hagi dubtes importants respecte a la seva condició de béns de domini públic, es realitzen estudis de detall. S’analitzen en profunditat els camins de titularitat dubtosa partint del corpus documentals disponible (fonts documentals, cartogràfiques, fotogramètriques, administratives, literàries, etc.), conservat al mateix arxiu municipal o en altres arxius, biblioteques i publicacions.

Ordenança de regulació dels usos de camins municipals
Amb l’ordenança tipus de camins municipals es pretén suplir el buit legal existent per a la gestió d’aquests vials de titularitat municipal. Es tracta d’una proposta d’ordenança que ha de permetre als ajuntaments i els seus tècnics implantar una política d’explotació, d’usos i de defensa d’aquesta vialitat. Aquesta ordenança es posa a disposició dels ajuntaments per a la seva aprovació i aplicació.

Estat actual
Els primers estudis es van començar a redactar l’any 2009 i, actualment, del total dels 311 municipis de la demarcació de Barcelona, s’han finalitzat o estan en fase de redacció 178 Inventaris de camins municipals (estudis previs o complerts), 87 Estudis d’investigació de la titularitat de camins i 49 Ordenances de regulació dels usos de camins municipals.

Una mirada de futur

A llarg d’aquests anys tota la informació s’ha emmagatzemat en format SIG i actualment es compta amb un portal web que permet a l’organització compartir mapes web, escenes i aplicacions lligades a la informació gràfica. Aquest tipus de plataformes s’estan començant a implementar en algunes administracions per tal de fer accessible la informació geogràfica a qualsevol usuari. Es pretén compartir amb els Ajuntaments els mapes web amb la informació dels seus inventaris de camins i estudis de titularitat perquè puguin ser utilitzats pel personal tècnic.

 

Quan la Taula de Camins de l’Alt Pirineu i Aran inicià, fa uns anyets, la seva singladura es van anar configurant unes línies de treball. Una de les primeres volia conscienciar el món local de la necessitat d’impulsar els inventaris de camins municipals. I, sense massa recursos, es va publicar un Decàleg per a la seva elaboració, es van realitzar diverses sessions de suport i assessorament i es va posar a disposició dels ens locals un model d’ordenança de camins. Per això ens agrada veure que una institució com la Diputació de Barcelona també té aquesta mateixa sensibilitat i, afortunadament, molta més capacitat d’acció per proporcionar als municipis (del seu àmbit) un seguit d’eines ben útils.

Valentín Aceña i Marta Hernández treballen a la Gerència de Serveis d’Infraestructures i Mobilitat de la Diputació de Barcelona.