Terra incògnita, el turisme postpandèmic
Els qui treballem en el món del turisme ens tocarà viure uns temps especialment difícils i plens d’incerteses. Ja s’ha comentat que, a hores d’ara, l’única certesa és precisament que no existeixen, que hem entrat en un territori desconegut per a tothom. En primer lloc, cal admetre que si bé la patacada serà molt forta, ningú sap encara la magnitud de la crisi que provocarà la Covid-19. Hi ha masses variables en joc.
De tota manera, certs aspectes es dibuixen amb claredat. Per començar, és evident que el context que coneixíem canviarà substancialment. Si el món després de la Covid-19 serà diferent, el turisme també. Pensar que es restablirà progressivament la situació anterior, no és realista. Tanmateix, el turisme no s’acabarà, com a mínim no ara per ara. Ha esdevingut un element estructural i definidor de les nostres societats, forma part de nosaltres fins a tal punt que, de seguida que es pugui, tornarem a viatjar. És més, si un desig deixa clar el confinament actual, és el de sortir de casa, moure’s, trobar-nos, canviar d’escenaris i entrar en contacte amb espais diferents dels quotidians.
La normalitat era la crisi
Però, com seran les noves estades, les vacances, el turisme? Si bé ningú ho pot avançar, val la pena recordar una evidència que ens pot ajudar. El turisme és un mirall i no fa sinó reflectir els canvis que es produeixen a les societats. És el resultat de què som, del que pensem, dels nostres anhels i contradiccions. Són nombrosos els experts que assenyalen que la Covid-19 no ha fet res més que accelerar i catalitzar una crisi que ja existia. Turistes ofegant Venècia, grups inversors comprant barris i expulsant els veïns, projectes de noves urbanitzacions litorals, valls que depenen d’una estació d’esquí, o que vinculen el seu futur a un concert, o a unes olimpíades? Tal com assenyala Noemí Klein, la normalitat era la crisi.
El virus no ha fet més que subratllar que el sistema econòmic neoliberal en el qual estem instal·lats és clarament insostenible i, lògicament, el model turístic global també. No només és culpa del turisme, però està clar que el planeta no pot aguantar a set mil milions d’humans movent-nos i consumint com ho estem fent. Agafar un avió a Londres i baixar a fer unes cerveses a Barcelona és clarament una bestiesa i n’hi ha moltes més. I no es tracta només de la insostenibilitat ambiental; la social és igualment greu. A la gent que treballem en el sector turístic sovint ens costa reconèixer, o afirmar obertament, que caldria viatjar menys, que cal viatjar d’una altra manera (provocant menors impactes i, alhora, revalorant i fruint més del viatge). Potser ha arribat l’hora.
Els moments de crisi són precisament els millors per a canviar les coses, tant en l’àmbit individual, empresarial o institucional. Allò que semblava molt difícil, de cop i volta apareix com a inevitable. Entre els diversos canvis que serien aconsellables, n’hi ha un que no em marxa del cap: la imperiosa necessitat de rebaixar el nivell de burocratització de l’administració. La pandèmia ha posat precisament de manifest la importància de l’administració pública en tots els seus aspectes. Després d’una primera fase d’ajudes urgents al sector per a mantenir “amb vida” el màxim d’empreses, ens caldrà una administració més àgil en la gestió, més eficient en els recursos i més eficaç en les mesures.
La situació és greu i es preveu que encara ho sigui més. És el moment de simplificar, fins i tot d’assumir riscos per evitar la paràlisi. Cal, per exemple, canviar la llei de contractes i tornar a confiar més en els tècnics, els quals han de poder prendre decisions segons els seus criteris i experiència, amb un marge de despesa molt més gran. És imprescindible afavorir l’agilitat i posar el focus en avaluar resultats, en comptes d’en el control obsessiu dels procediments (és evident que cal un cert control, però estem matant mosques a canonades, se’ns acaba la pólvora i hi ha més mosques que mai). Tal com em confessava no fa gaire un alcalde, si no ho aconseguim, “prendrem mal”.
En relació també amb els canvis, i tal com alerta Yuval Noah Harari, cal pensar molt bé la seva orientació, perquè tindran un impacte en el futur. Un exemple, la sortida de l’anterior crisi —la del 2008— va provocar un increment desmesurat de bars i terrasses a la Part Alta de Tarragona, amb la consegüent ocupació i privatització pràcticament de places senceres. Val la pena recordar que és precisament l’espai públic allò que defineix una ciutat. Aquest fenomen ha impulsat una especialització funcional del barri com espai de lleure, contrària als equilibris i necessitat d’un espai per a veïns, d’una àrea per viure-hi. Si la tendència continua, arribarà el moment que no serà fàcil distingir el barri de l’àrea mediterrània de Port Aventura (en aquest cas, un recinte privat i específicament concebut i destinat al lleure).
Algunes evidències
Com sortirem d’aquesta crisi? Esperançats? Atemorits? Com ens veuran els mercats emissors? Quins canvis estem disposats a fer? Quins principis estem disposats a mantenir? Quina imatge voldrem
comunicar? Tot és ple d’incerteses. Tanmateix, recuperant el principi del mirall —el turisme com a reflex de la societat—, hi ha una sèrie d’evidències que la pandèmia està posant en relleu i que poden ajudar-nos a intuir elements que poden ser rellevants.
- La creixent importància de les relacions. Si alguna cosa ha mostrat sobradament el confinament, és la necessitat de les relacions entre les persones. Necessitem abraçar-nos, tocar-nos, parlar, escoltar-nos, compartir… Coincideixo plenament amb el José Antonio Donaire que, en les propostes futures, caldrà situar “les relacions en el centre” de l’experiència turística. Donaire parla d’una transformació substancial de les pràctiques, centrades fins ara en la contemplació d’objectes, per passar a privilegiar les relacions dels turistes amb altres turistes i amb els amfitrions (bones notícies per als bons guiatges?, esperem que sí).
- L’era del turisme conscient i amb consciència. La Covid-19 ha posat cruament de manifest la nostra fragilitat i està provocant una acceleració en la sensibilització davant els reptes que planteja el canvi climàtic. Molt possiblement el nombre i el grau de consciència ambiental dels turistes postcoronavirus creixerà substancialment. Probablement estarem molt més predisposats a entendre que el turisme ha de tenir límits, que no tot s’hi val, que cal més responsabilitat, que cal incorporar l’ètica en el conjunt dels processos turístics. I no només ambiental, sinó també socialment. M’agradaria pensar que serà més difícil continuar destrossant les vides de les “kellys” per evitar apujar un euro el preu de l’habitació d’un hotel. Pot sonar a utòpic, però ens cal incorporar més humanitat en les relacions econòmiques. La desitjada conscienciació però, ha d’anar acompanyada de mesures concretes i urgents. És hora d’incorporar les externalitats negatives —ambientals i socials— en el preu dels productes. És hora que surti a compte fer les coses bé. És hora, per exemple, de qüestionar-se el preu de viatjar en avió. Com s’explica que la gasolina estigui gravada amb impostos i el querosè no? Tenen futur les estratègies turístiques basades en les companyies de baix cost?
- El temps de la comunitat i la cooperació. La Covid-19 també ha fet palès que ens necessitem més que no ens pensàvem. Vicente Zapata explica que hem deixat debilitar extremadament els vincles i el marc comunitari on ens movem. El “motor comunitari” fa temps que està “gripat”, cada cop estem més separats de tots i de tot, diu. No és casualitat. El sistema neoliberal afavoreix l’aïllament. Com més sols estem, més consumim. El filòsof Byung-Chul Han explica que allò que ens fa lliures no és l’absència de llaços, sinó precisament els vincles i la integració. La manca absoluta de relacions genera por i inquietud i ens fa més fràgils. Ens cal desvincular del consum la idea de progrés per poder imaginar societats millors, més justes, més felices; i això només es pot fer col·lectivament. A les empreses turístiques els caldrà, més que mai, treballar conjuntament i amb sector públic i institucional. Donaire parla de potenciar la lògica dels sistemes on, com més cooperació hi ha entre els nodes (individus, empreses, institucions, territoris), més fort és el conjunt i més fàcil li resulta adaptar-se als canvis. No hi haurà prou però, amb la cooperació intersectorial. El nou turisme ha d’encaixar en un projecte de comunitat coherent. Ha de servir perquè tothom visqui millor. Només així, els territoris seran capaços d’elaborar relats d’hospitalitat honesta, conscient i amb consciència. En aquest sentit, potser ha arribat l’hora que el turisme també contribueixi (amb la taxa turística, per exemple) a donar suport als productes culturals i ambientals sobre els quals es basa la seva atractivitat.
Intuïcions pel futur
En aquesta nova etapa que s’obre la comunicació serà més important que mai. Ens caldrà saber transmetre seguretat, explicar les virtuts saludables dels nostres espais i construir relats més centrats en les persones, en les relacions, en els valors que ens fan humans. Les postes de sol a Instagram i les piscines dels hotels potser no seran suficient. La comunicació banal pot fer sumar “likes” però no construeix destinacions sòlides, capaces d’abordar i gestionar crisis. Necessitem, continguts i necessitem la cultura més que mai.
En l’escenari postpandèmic, probablement, el turisme en espais rurals i naturals sortirà beneficiat. L’absència d’aglomeracions, el contacte amb la natura, la contemplació balsàmica de paisatges, les excursions a peu, la facilitat de relació entre hostes i amfitrions, la qualitat de l’alimentació, el contacte amb la simplicitat…; tots són elements que previsiblement seran ben valorats. I el turisme de proximitat. Potser és hora de posar l’èmfasi en la satisfacció, en la felicitat a l’hora de valorar les experiències, en comptes d’en el nombre de kilòmetres.
Els estats d’intensa incertesa afavoreixen la credulitat davant solucions màgiques o poden incitar al cop de peu i endavant, sense mirar-se gaire. En canvi, la pandèmia ha mostrat amb claredat la necessitat de tenir més en compte la ciència i de les conclusions dels científics. Faríem bé d’aplicar urgentment aquesta lliçó davant els innombrables advertiments sobre la crisi climàtica i tenir-los ben present a l’hora de prendre decisions, també en l’àmbit del turisme. De fet, hauria de ser el primer condicionant a tenir en compte.
En tot cas, sembla clar que ens esperen temps complicats. És moment per a fomentar la resiliència, la capacitat de superar i adaptar-se a situacions canviants. Alhora, també és temps per reconèixer la importància de la constància i la fidelitat als valors, allò què és essencial, que ens defineix. Sé que no està de moda, però la perseverança és un força que dóna qualitat a l’existència. Un exemple que conec prou bé i que pot il·lustrar-ho: el projecte Gratitud Pallars.
Són nombroses les veus que parlen de la necessitat d’impulsar una transformació cap a una economia basada en la protecció de la vida, una economia, com diu Klein, veritablement regenerativa, basada en la cura i la reparació. El turisme ha de formar part d’aquests canvis de manera activa. És hora de domesticar-lo, tal com van fer els nostres avantpassats amb el foc. Descontrolat, ho crema tot. En canvi, un turisme ètic i conscient de les seves limitacions pot potenciar les grans virtuts del viatge, la cultura, els intercanvis i les relacions humanes.
Rafael López-Monné
Ecoturisme de proximitat: 5 oportunitats passada la pandèmia
Són dies de confinament, de patiment, de reflexió. Com tants altres sectors econòmics, el turisme es troba en estat de shock. Segurament per això necessita, més que mai, entendre cap a on va el món i començar a adaptar l’activitat turística a la nova realitat —i societat— que sorgirà després de la pandèmia. Aquesta necessitat del sector s’està abordant en múltiples webinars i articles a través dels quals experts en turisme intenten predir (amb totes les precaucions possibles per la gran incertesa del moment) quin podria ser el futur del turisme a mig i llarg termini (perquè a curt termini ja s’assumeix un 2020 perdut).
Entre aquests webinars destaco els següents: la conferència “El turisme després del turisme” (a partir del min. 58:00), del sempre magistral José Antonio Donaire, en el marc d’un debat sobre allotjament turístic organitzat per la Taula Gironina de Turisme; els webinars organitzats per Travindy, com ara “Propuestas para echar una mano desde un turismo responsable”; o el webinar de Reset the planet “Análisis crítico del modelo turístico actual: ¿cómo mejorar su resiliencia?”, amb Josep Puigdengolas. Així mateix, alguns articles d’interès són “Del “sobreturismo” al “infraturismo post covid-19”: reflexiones e ideas para hacer frente a la crisis”, de Julia Vera (Travelecoology), “Los días que vendrán”, de Chus Blázquez (Centre Espanyol de Turisme Responsable) o “Viajar después del Coronavirus. Como cambiará el mundo y el turismo tras la pandemia“, de David Gómez (Cuaderno de viaje).
Després d’escoltar i llegir aquests i altres webinars i articles, vull amb aquest post aterrar algunes de les idees i reflexions a l’àmbit de l’ecoturisme. Perquè, passada la crisi sanitària de la Covid-19, sembla que l’ecoturisme de proximitat, aquell que practiquem i practicarem als espais naturals que tenim més propers, presenta bones oportunitats. Ara i aquí n’apunto cinc, tot i que segurament n’hi ha algunes més.
1. Grups petits, destinacions no massificades
Un dels trets definitoris de l’ecoturisme és que s’ha de practicar amb grups petits de persones. Això evita impactes en el medi natural (com ara molèsties a la fauna), garanteix una experiència més satisfactòria i facilita una connexió més intensa amb la natura. Ara, a aquests beneficis, se n’hi afegirà un altre: pel fet de ser poca gent, el risc de contagi de malalties infeccioses serà baix (que no nul, perquè això dependrà de la responsabilitat de cadascú a l’hora de respectar el distanciament social).
Més enllà de l’experiència individual, les destinacions ecoturístiques —és a dir, els espais naturals protegits— solen aplicar mesures per evitar i gestionar la massificació en certes èpoques i moments de l’any (si bé és cert que no sempre se’n surten). Aquesta gestió de l’ús públic i dels fluxos de visitants prendrà més rellevància que mai; per tant, caldrà destinar-hi més recursos i millorar-ne l’eficàcia.
2. Entorns saludables, destinacions properes
Chus Blázquez, del Centre Espanyol de Turisme Responsable, apunta que “la tendència que ja existia en el mercat turístic cap al retorn a allò proper i saludable s’ha accelerat amb aquesta crisi i col·loca les destinacions de proximitat, rurals i d’interior en una posició privilegiada”. El professor Donaire creu que qualsevol estratègia de comunicació turística (tant d’empreses com de destinacions) haurà de ser capaç de transmetre i garantir dos missatges: que l’experiència turística es desenvoluparà en condicions de seguretat i que ho farà en espais saludables.
L’ecoturisme de proximitat, aquell que es practica en espais naturals propers, pot complir novament amb aquestes demandes que vindran. La seguretat, pel fet de practicar-se en grups petits (ja n’hem parlat); la proximitat, perquè d’espais naturals atractius el nostre país n’és ple, i la salut, perquè què millor que el contacte amb la natura per enfortir la nostra ment i el nostre cos (llegiu si no la declaració sobre la interdependència entre salut i natura a Catalunya).
3. Espais ben conservats per prevenir pandèmies
En aquest article de Raúl Rejón s’explica que “la destrucció d’hàbitats provocada per les activitats humanes, que està causant una extinció massiva d’espècies, està darrere de l’origen i l’expansió de malalties infeccioses que afecten persones, algunes en forma de pandèmia com l’actual COVID-19”. I en aquest altre article de Xavier Duran es diu que “la desforestació facilita el contacte d’animals que porten patògens amb les comunitats humanes”, i que la pèrdua d’espècies i d’individus implica que els virus “tenen menys diversitat d’animals per infectar”.
Si llegim aquests dos articles en clau contrària, resulta que la conservació d’hàbitats i espècies esdevenen estratègies clau per ajudar a frenar l’expansió de malalties infeccioses. Si ja eren conegudes una pila de raons per prendre’s seriosament la conservació de la natura i la biodiversitat, ara se n’hi afegeix una altra tan o més important. Per tant, cal afavorir polítiques, estratègies i activitats que contribueixin a la conservació del medi natural, i l’ecoturisme n’és una ja que sense natura ben conservada, adeu ecoturisme.
4. Les coses, més ben fetes que mai
“M’agradaria pensar que entrem en l’era de l’ètica”, deia el professor Donaire en la seva xerrada, apuntant el clam social que sembla que arribarà després de la pandèmia per exigir que les coses es facin bé. El Centre Espanyol de Turisme Responsable ho expressa en termes semblants: “Estem davant d’un canvi de paradigma de la indústria turística mundial davant aquest moment d’incertesa, cap a un major paper dels valors i del propòsit en les empreses turístiques”. I no només les empreses, sinó que els propis visitants respondran a un perfil “més compromès, més conscient i amb valors cada vegada més alineats amb la sostenibilitat”.
Tal com he explicat vàries vegades en aquest blog, l’ecoturisme, per definició, és i ha de ser un turisme responsable i sostenible. Per això, totes les definicions acadèmiques insisteixen en un seguit de principis que ha d’aplicar qualsevol producte que vulgui atorgar-se l’etiqueta d’ecoturisme. Si aquests valors de sostenibilitat i responsabilitat seran més demandats passada la pandèmia (esperem que així sigui), les empreses i els productes d’ecoturisme es trobaran a la pole position (i ho hauran de recalcar i comunicar eficaçment).
5. Respecte per la natura i més connexió presencial entre persones
La darrera oportunitat és la més profunda i seria una derivada (o potser l’origen) de l’anterior. Aquesta crisi ha evidenciat que les societats més benestants, i els països més rics, viuen (vivim) al marge de la natura i dels límits que imposa el planeta que ens acull. Així mateix, ha posat de relleu que, malgrat l’auge de les tecnologies de la comunicació i de les xarxes socials, les relacions interpersonals presencials i de qualitat seguiran sent més necessàries que mai.
Si alguna cosa promou l’ecoturisme i, en general, el turisme responsable i sostenible és el respecte pel medi natural i un apropament real a les persones que viuen on té lloc l’activitat turística. Les relacions humanes, ja sigui entre els propis turistes com amb els amfitrions, agafaran més rellevància, i qualsevol producte (eco)turístic les haurà d’emfatitzar i cuidar.
Conclusió i un desig
Malgrat el desastre humà, social i econòmic que deixarà la pandèmia del coronavirus, també s’obren oportunitats en molts àmbits que caldrà aprofitar. Sovint són canvis que ja s’intuïen però que ara s’acceleraran. L’ecoturisme de proximitat és un d’aquests àmbits que en pot sortir beneficiat, tan a curt com a mig i llarg termini.
M’agradaria pensar, doncs, que l’ecoturisme, el turisme de proximitat i el turisme responsable es prioritzaran, a partir d’ara, en les estratègies de promoció turística i de desenvolupament local. Així mateix, reclamo una gestió i una regulació de les activitats ecoturístiques que disposi de recursos i coneixement i que serveixi per garantir que aquestes noves necessitats socials seran satisfetes adequadament.
Xavi Basora