SECCIÓ: EL MIRADOR

Innovació per a la senyalització de camins. Proposta per a una nova banderola d’alta muntanya (BAM)

Un dels àmbits d’acció de GeOSILVA és el disseny i desenvolupament de nous tipus de senyals que presentin algun avantatge respecte als que existeixen i s’estan utilitzant. Actualment un dels reptes més interessants i motivadors en els quals treballem és com superar les dificultats i problemàtiques que suposa la senyalització direccional de camins en l’alta muntanya.

Partint d’una realitat evident i força estesa que inclou suports doblegats i trencats, plaques malmeses i gràfiques il·legibles, ens preguntem: hi ha alguna alternativa? Podem imaginar algun tipus de senyal que no presenti tantes incidències? Som capaços de desenvolupar una proposta més duradora i fiable?

 

Els senyals direccionals amb banderola instal·lats en alta muntanya han de suportar condicions ambientals extremes com una radiació solar molt elevada, vents intensos, un ampli gradient tèrmic, elevada humitat i, a l’hivern, càrrega i desplaçament de neu. Les conseqüències d’un entorn tan exigent acostumen a ser immediates i generalitzades: els suports es dobleguen, es trenquen i es podreixen per la base; les banderoles es deformen, es trenquen i són arrencades, i la part gràfica es desprèn, es decolora i es crema. La vida dels senyals és, per tant, limitada i això implica un nombre elevat de reposicions, reposicions que són especialment costoses a causa de les llargues distàncies i la complicada accessibilitat en territoris d’alta muntanya. En definitiva, la senyalització en aquests entorns implica unes sol·licitacions tècniques molts exigents i un cost elevat.

Els darrers anys l’equip de GeOSILVA ha estat treballant en diverses línies per tal d’incrementar la durada d’aquestes banderoles i millorar-ne les prestacions. Hem substituït els suports de fusta per suports d’alumini; hem reforçat el sistema de fixació entre la banderola i el suport; hem substituït la banderola tradicional per plafó compacte de 8 mm de gruix i, en lloc d’imprimir sobre vinil, hem gravat la gràfica amb làser sobre panell fenòlic. Malgrat els esforços, els resultats mai han estat suficientment satisfactoris.

Un nou enfocament, una nova proposta

 A la vista dels resultats, vam arribar a la conclusió que davant de les sol·licitacions a què estan sotmeses aquestes banderoles -la duresa i agressivitat del medi- el que s’hi imposava era un canvi d’estratègia. L’estructura del senyal que s’estava utilitzant, un suport i una banderola plana, no ens servia: havíem d’imaginar un altre tipus d’estructura.

L’any 2017 vam crear un equip de treball per desenvolupar un nou senyal, en col·laboració amb els tècnics del Conselh Generau d’Aran i del Parc Natural de l’Alt Pirineu. Des de l’inici, l’objectiu era reduir al màxim la interacció dels components del nou senyal amb l’entorn. Buscàvem més resistència, però sobretot menys exposició a les exigències del medi. Finalment, hem desenvolupat un senyal que es fonamenta en quatre canvis respecte la banderola tradicional:

– la llargada del suport s’ha reduït de 300 cm a 180 cm;   

– el material del suport ha passat de ser fusta tractada a alumini;

– la planxa plana fixada al suport en forma de banderola s’ha substituït per un cub giratori inserit en el suport;

– i la impressió gràfica sobre la banderola ha estat substituïda per un text tallat amb làser en les diferents cares del cub

         

Banderoles instal·lades al Coll de Calberante i a la Cabana de Guerossos

Càlculs i comparativa de prestacions 

Amb la nova banderola d’alta muntanya (BAM) hem aconseguit els principals objectius que ens havíem marcat inicialment i els càlculs avalen els avantatges que hem estat buscant:

  • la superfície exposada s’ha reduït,
  • la tensió admissible s’ha duplicat i el moment necessari s’ha minimitzat,
  • el problema del podrit de la fusta de la base ha quedat enrere,
  • s’ha evitat la degradació de la part gràfica
Descripció Pes (Kg) Exposició

(m2)

σADM

(Mpa)

FADM (N) Vref (Km/h)
Senyal Val d’Aran 2 lames 180º = 2 direccions 17,38 0,60 14,81 612,55 132,82
Senyal Parc Natural 2 lames 180º = 2 direccions 15,60 0,48 14,81 606,17 147,72
Senyal Alta Muntanya 2 cubs = 4 direccions 7,20 0,16 78,26 1208,04 362,43

Pes: Pes del senyal sencer

Exposició: Superfície exposada del senyal

σADM: Tensió màxima admissible de material de suport a la base després d’aplicar coeficient de seguretat segons EN 12899-1

FADM: Càrrega exterior admissible

Vref: Velocitat de vent orientativa per efectuar la càrrega admissible

A més, la solució proposada també presenta els avantatges, a l’hora de la instal·lació, d’una important reducció del pes del conjunt, del pes de les eines necessàries, de les dimensions de la cimentació i de la freqüència de les intervencions.

Un altre avantatge és que, en reduir les dimensions del senyal, l’impacte visual també és menor, aspecte desitjable en aquests entorns d’alt valor paisatgístic.

Pel que fa al preu, tot i que el nou sistema presenta un increment del cost de producció, es tracta d’un increment relatiu, ja que amb el temps es veu compensat per la major durada i, per tant, la menor freqüència de reposicions.

Un nou senyal, una nova manera de senyalitzar? 

El nou senyal implica un canvi en la lògica de l’organització de la informació, ja que hi ha una limitació en la quantitat i en el tipus. Per això, si es vol minimitzar el nombre de cubs que té cada senyal, cal repensar aspectes com si la informació ha d’anar a una banda o a dues o si s’ha d’utilitzar un topònim per direcció o més d’un. En tot cas, sigui quin sigui el criteri escollit, aquest haurà d’estar establert amb claredat a l’hora de fer la presa de dades sobre el terreny, per poder indicar la disposició correcta dels indicadors i la informació que contenen.

Mirant al futur  

El disseny del nou senyal d’alta muntanya ha motivat també una reflexió profunda sobre la seva funcionalitat des d’un punt de vista més ampli, en base a noves prestacions. Amb aquesta proposta s’obre un ampli ventall de possibilitats en les que ja estem treballant, de cara a la millora de la seguretat: carregadors de bateries alimentats amb plaques solars, il·luminació led de posició, serveis d’informació i emergències, etc. El senyal pot esdevenir un dispositiu interactiu.

Dues qüestions: “partint d’una realitat evident i força estesa que inclou suports doblegats i trencats, plaques malmeses i gràfiques il·legibles, ens preguntem: hi ha alguna alternativa? podem imaginar algun tipus de senyal que no presenti tantes incidències?” Segurament se les ha plantejades tothom qui treballa d’una o altra manera en la gestió dels camins i dels itineraris. Com els membres de l’equip tècnic de GeOSILVA. Només que, aquests darrers, també ens donen una resposta.